Bel me terug! Bel me terug!

Nieuws

Terug

Gobike Rotterdam en andere deelfiets aanbieders vol in de aandacht

Gobike in RotterdamGobike Rotterdam is sinds 1 augustus live. Op dit moment zijn twee uitleenstations in gebruik, namelijk bij Rotterdam Centraal en op het Willemsplein. De komende tijd zullen hier snel uitleenstations bij komen, namelijk op de Wilhelminakade, Blaak, Museumpark en op de Kratonkade bij RTV Rijnmond. 

In eerste instantie zullen er ongeveer vijftig deelfietsen in deze zes uitleenstations staan. In het najaar breidt Gobike Rotterdam uit naar meer locaties en meer elektrische deelfietsen. Er komen stations bij in de hele stad, met name bij ov-knooppunten en op P+R locaties. Maar uiteindelijk vindt er ook uitbreiding plaats naar omliggende steden en het uitgestrekte havengebied.

Deelfietssystemen groeien en staan vol in de belangstelling

Met name in Amsterdam en Rotterdam zijn steeds meer deelfietssystemen actief. Deze nieuwe aanbieders, zoals oBike en Donkey Republic, werken in tegenstelling tot Gobike zonder vaste uitleenlocaties. Het zijn “flexibele” systemen. Je kunt de fietsen na gebruik overal achterlaten.  In sommige wijken kan dat een probleem zijn, zeker als de fietsen ook nog eens fout staan geparkeerd. Er is op veel plekken in grote steden een tekort aan fietsparkeerruimte op straat. Als deelfietsen een aanzienlijk deel van die plekken innemen, leidt dat tot irritatie onder bewoners.

Locaties voor deelfietsstations zorgvuldig bepalen

Juist om dit soort overlast te voorkomen, zijn de locaties van Gobike allemaal in samenwerking met de gemeente bepaald. De stations worden gepland op plekken waar nu geen fietsen staan, op de plek van een autoparkeerplaats of in plaats van een fietsenrek dat een stukje verplaatst wordt. Bovendien blijft het parkeren in normale fietsrekken zeer beperkt, omdat Gobike deelfietsen naar hun eigen station moeten worden teruggebracht. Rondslingerende Gobikes zijn dus een zeldzaamheid.

Gelijk speelveld voor alle aanbieders van deelfietsconcepten

Onlangs is de gemeente Amsterdam overgegaan tot het verwijderen van de “flexibele” deelfietsen uit de openbare ruimte, vanwege ‘foutparkeren’ of het ten onrechte commercieel gebruik van openbare ruimte. De gemeente Rotterdam wacht vooralsnog af en onderzoekt of er niet een zekere regulering mogelijk is. In beide steden voert de politiek een discussie hierover. Mogen bedrijven de openbare ruimte en fietsparkeerplekken zomaar gebruiken zonder daarvoor te betalen? Het is duidelijk dat er een vorm van regulering moet komen. Concurrentie in deelfietsland is prima, maar dan wel met gelijke voorwaarden voor iedereen, zodat er een gelijk speelveld ontstaat.

Kijk voor meer informatie op de website van Gobike Rotterdam.

 

Media:

Gobike Rotterdam bij RTV Rijnmond (radio) en in het AD.